۱۰ دلیل که چرا به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟
قبلا در مورد اینکه چگونه با استفاده از علم سئو می توانید کسب و کارتان را در دنیای دیجیتال رونق ببخشید صحبت کردیم. امروز قصد داریم شما را با مفهومی به نام ” استراتژی دیجیتال مارکتینگ” آشنا کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر بخواهید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنید باید از کجا شروع کنید؟ این امر موضوعی بسیار مهم برای کسب و کارتان است . زیرا تقریبا تمام کسب و کارها به این نتیجه رسیدهاند که استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال تا چه اندازه می تواند برای حفظ مشتریان موثر باشد. با این حال آنها برنامه ای یکپارچه برای رشد و درگیر کردن مخاطبان خود در فضای دیجیتال ندارند. اگر کسب و کار شما استراتژی مشخصی برای حوزه دیجیتال ندارد احتمالا با مشکلاتی که در ادامه این مقاله به آن اشاره می کنیم دست و پنجه نرم میکنید. در مقابل شما را رقبایی حضور دارند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ باهوش تر عمل کرده و بسیاری از مشتریان شما را به خود جذب می کند.
چالش های ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال؟
بر اساس تجربیات من یک چالش که بین بسیاری از افراد مشترک است این است که از کجا شروع به ترسیم برنامه بازاریابی دیجیتال خود کنیم.
در بسیاری از افراد این ترس وجود دارد که یک برنامه ریزی و گزارش گسترده برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال نیا است اما ما معتقدیم که یک برنامهریزی کوتاه اما دقیق میتواند به بهترین وجه ممکن کار کند. شما به یک برنامه و سیستم بسیار بزرگ نیازی ندارید بلکه یک برنامه ریزی و پلن ساده اما دقیق که نهایتا به دو یا سه کاغذ a۴ نیاز دارد می تواند بسیار مفید باشد
ما توصیه میکنیم در مرحله اول یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ۹۰ روزه طراحی کنید تا سریع تر بتوانید به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید دست پیدا کنید.
لینک زیر شما را در این راه کمک خواهد کرد:
چالش دیگر دامنه و مقیاس گسترده بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از تکنیک های عالی بازاریابی دیجیتال اعم از بازاریابی جستجو ،شبکه های جتماعی و ایمیل مارکتینگ برای بهبود تجربه دیجیتال کسب وکار شما وجود دارد.
در یکی از مقالات وبسایت کسینوس تحت عنوان بازاریابی دیجیتال چیست؟ به شما نشان داده ایم که چگونه با استفاده از چارچوب برنامه ریزی RACE می توانید تعداد قابل کنترل تری از فعالیت های بازاریابی دیجیتال را تعریف کنید و با استفاده از آن ها مشتریان را جذب کنید.
در هر تکنیک بازاریابی دیجیتالی ، تاکتیک های مفصلی وجود دارد که برای رسیدن به موفقیت مهم هستند، بنابراین باید آنها را ارزیابی و اولویت بندی کرد، به عنوان مثال استفاده از محتوای پویا برای اتوماسیون ایمیل، برنامه نویسی و شخصی سازی وب سایت ، retargeting و استفاده از محتوای skyscraper برای جستجوی ارگانیک تاکتیک هایی هستند که می توانید در طراحی استراتژی دیجیتال مارکتیگ خود از آن ها استفاده کنید.
یک روش پیشنهادی برای توسعه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ
استراتژی “فرصت ، استراتژی ، اقدام” یک رویکرد برای بهبود تجربه بازاریابی دیجیتال و معیاری است که به شما نشان می دهد پتانسیل های فعلی شما تا چه اندازه مفید هستند و برای رسیدن به اهدافی که در آینده تعیین کرده اید به چه چیز هایی نیاز دارید.
برای کمک به شما در شروع کار ، یک استراتژی رایگان بازاریابی دیجیتالی با مجموعه ای از معیارهای کلی استراتژی دیجیتال مارکتینگ و تاکتیک های کلیدی مانند جستجو ،شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیل و طراحی سایت / تجربه ایجاد کرده ایم که در لینک زیر می توانید آن را مشاهده کنید.
Free digital marketing benchmarking templates
بر روی تصویر زیر کلیک کنید تا نسخه بزرگتر یکی ازاستراتژی های بازاریابی رایگان را ببینید که می توانید به طور رایگان آن را دانلود کنید تا به شما در ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال خود کمک کند.
اما اگر جز شرکت هایی باشید که هنوز استراتژی دیجیتالی ندارید؟ خوب ، من فکر می کنم دو گزینه ساده برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ پیش روی شما وجود دارد:
با یک برنامه بازاریابی دیجیتال مخصوص شروع به تعریف نیاز ها و دگرگونی های شرکت خود در حوزه دیجیتال کنید و این مورد را برای سرمایه گذاری و تغییر در سیاست های بازاریابی دیجیتال خود انتخاب کنید.
سپس ، پس از تصویب ، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه ایجاد کنید که بخشی از یک برنامه کلی بازاریابی باشد – و سیاست های آن همسو با سیاست های کلی مسب و کار شما باشد.
در این راه ممکن است موانعی در برابر شما قرار بگیرند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:
- من اطمینان دارم هنوز هم استفاده از دیجیتال مارکتینگ بدون استفاده از رویکردهای استراتژیک امری عادی محسوب می شود . بسیاری از شرکتهای این چنینی در حال حاضر از رسانههای دیجیتال به طور موثر استفاده می کنند و به نتایج حوبی هم رسیده اند و روزانه و مشتریان زیادی از جستجوهای ارگانیک ، ایمیل مارکتینگ و شبکه های اجتماعی کسب می کنند. اما من به همان اندازه مطمئن هستم که این شرکت ها بسیاری از فرصت ها برای هدف گذاری بهتر یا بهینه سازی بهتر را از دست می دهند، یا از چالش های دیگری که در ادامه ذکر می کنیم رنج می برند. این مشکلات برای سازمان های بزرگتری که به رشد سریع نیاز دارند به شکل عمیق تری به وجود می آید
- در تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اکثر شرکت ها فعالیت های دیجیتال خود را بر اساس یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جلو می برند. از صحبت با کارشناسان این شرکت ها، متوجه شدیم که ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ اغلب در دو مرحله اتفاق می افتد. ابتدا یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصر به فرد ایجاد می شود. این امر با نشان دادن فرصت ها و مشکلات و همچنین مشخص کردن مسیری از طریق تعیین اهداف و استراتژی های خاص برای بازاریابی دیجیتال از جمله نحوه بازاریابی دیجیتال در سایر فعالیتهای تجاری، منجر به توافق با مشتری و انجام فرایند خرید می شود. . دوم ، فعالیت دیجیتال با استفاده از استراتژی بازاریابی یکپارچه و هدفمند می شود ، این مدل “کسب و کار مرسوم” یا “business-as-usual نامیده می شود ، این مدل اگرچه یکپارچگی را افزایش می دهد اما به جز در روش انجام تاکتیک ها استراتژی جداگانه ای را ضمانت نمی کند.
ممکن است شما یک استراتژی بازاریابی دیجیتال نداشته باشید، یا شاید قصد دارید بدانید نداشتن یک یرنامه و استراتژی دیجیتال مارکتینگ ممکن است کسب و کارتان را با چه مشکلاتی مواجه کند، نگران نباشید ! در ادامه ۱۰ مشکل رایج که نداشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال ممکن است برای هر کسب و کاری ایجاد کند را به شما معرفی خواهیم کرد.
چند درصد از کسب و کار ها استراتژی بازاریابی دیجیتال دارند؟
از سال ۲۰۱۲ smartinsights به طور پیوسته یک نظرسنجی غیررسمی را انجام می دهد که نشان می دهد استراتژی های بازاریابی دیجیتال تا چه اندازه به طور گسترده استفاده می شود. این نتایج پیشرفت های بزرگی را در طول سال های اخیر نشان می دهد.نتایج در سال های ابتدایی نشان می داد که حدود دو سوم تا سه چهارم کسب و کار ها برنامه بازاریابی دیجیتال مشخصی ندارند. در حال حاضر این تعداد در آخرین نظرسنجی به ۴۵٪ کاهش یافته است که هنوز هم بسیار زیاد است، و این بدان معنی است که تقریبا نیمی از کسب و کار هایی که به صورت دیجیتالی کار می کنند هیچ راهکار و استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخصی ندارند. smartinsights تحقیقات زیادی رئ این داده ها انجام داده است که چکیده ی آن را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید:
نتایج تحقیقات smartinsights درباره ی میزان اهمیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شرح زیر می باشد:
همانطور که گفتیم این تحقیقات نشان می دهد که حدودا نیمی از کسب و کارهای دیجیتال فاقد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جامع هستند، اگر شما هم جزو این گروه هستید هیچ ایرادی ندارد!
در ادامه با ما همراه باشید:
۱۰ دلیل که چرا برای کسب و کارتان به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید؟
۱. هدف ندارید
به گزارش مجله کسینوس، تحقیقات نشان می دهد که شرکت هایی که فاقد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال هستند (و حتی بسیاری از آنها که در راستای استراتژی مشخصی فعالیت می کنند) برای دستیابی به مشتریان جدید یا ایجاد روابط عمیق تر با استفاده از سرمایه های موجود، برای آنچه که می خواهند به صورت آنلاین حاصل شود، هدف استراتژیک مشخصی ندارند. اگر با استفاده از المان های روش بازاریابی دیجیتال SMART ( در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم) اهداف مشخصی تعریف نکرده اید، احتمالاً منابع کافی را برای رسیدن به آنچه انتظار دارید قرار نمی دهید و نمی توانید به طور دقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل ارزیابی کنید که آیا به اهداف خود خواهید رسید یا خیر.
۲. مخاطبان آنلاین یا بازار هدف خود را نمی شناسید
اگر این تحقیق را نکرده باشید ممکن است تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین دست کم گرفته شود ، شاید مهمتر از همه ، شما بازار آنلاین خود را درک نکنید. پویایی کسب و کار شما با در نظر گرفتن انواع مختلفی از مشخصات و رفتار مشتری ، رقبا ، پیشنهادات و آپشن های ارتباطات بازاریابی متفاوت خواهد بود.ابزارهای عالی در دسترس است که با استفاده ازآن ها می توانیم میزان تقاضای مشتری را دریابیم و سیاست های بازاریابی دیجیتال خودر را بر اساس داده های بدست آمده تدوین کنیم.
ما توصیه می کنیم با استفاده از ابزار Google’s Keyword planner ، یک تجزیه و تحلیل در میزان جستجو ها انجام دهید تا ببینید که چگونه می توانیدجستجوگرها را دنبال کنید تا بتوانید آنها را به سمت سایت خود جذب کنید یا ببینید که چه تعداد از افراد علاقه مند به محصولات یا خدمات و یا بخشهایی هستند که می توانید از طریق IQ Facebook به آن ها دسترسی پیدا کنید.
۳. رقبای قدیمی و تازه کار سهم شما از بازار را بدست می آورند
اگر شما منابع کافی را به بازاریابی دیجیتال اختصاص نمی دهید یا از یک روش جامع و استراتژی های مشخص استفاده نمی کنید، رقبای شما ناهار دیجیتالی شما را می خورند!
۴- ارزش پیشنهادی برند (value proposition) قدرتمندی ندارید
یک ارزش پیشنهادی برند آنلاین که کاملاً متناسب با شخصیت های مشتری هدف شما تعریف شده باشد، به شما کمک می کند تا مشتریان فعلی و جدید خوذ را برای مشارکت در سرویس آنلاین خود ترغیب کنید و مشتریان خود را وفادار نگه دارید. تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال رقابتی برای بسیاری از سازمانها به این دلیل مهم است که محتوا چیزی است که مخاطبان شما را از طریق کانالهای مختلف مانند جستجو ، شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیل و وبلاگ با شما درگیر می کند.
۵- مشتریان آنلاین خود را به اندازه کافی خوب نمی شناسید
معمولا گفته می شود که دنیای دیجیتال “قابل اندازه گیری ترین رسانه تاریخ” است. اما ابزار هایی کث گوگل آنالیتیکس تعداد بازدیکنندگان سایت شما را نشان می دهد،اما نمی تواند احساسی که آنها از بازدید وبسایت شما دریافت می کنند یا افکاری که دارند را نشان دهد. شما باید از ابزار های دیگری برای فهمیدن نظرات مخاطبانتان نسبت به خود و فهمیدن فیدبک های آن ها استفاده کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و آن ها را برطرف کنید.
۶. یکپارچه نیستید
همه موافق هستند که رسانه های دیجیتالی در هنگام ادغام در رسانه های سنتی و کانال های پاسخگویی بهتر کار می کنند. ما همیشه توصیه می کنیم یک استراتژی بازاریابی دیجیتال “یکپارچه” برای کسب و کار خود تهیه کنید. زمانی که فرایند تبدیل دیجیتال کامل شود، فعالیتهای بازاریابی دیجیتال بخشی از برنامه بازاریابی شما و بخشی از کسبوکار شما خواهد بود.
۷. بازاریابی دیجیتال با توجه به اهمیت آن ، از بودجه کافی برخوردار نیست
منابع کافی به برنامه ریزی و اجرای بازاریابی الکترونیکی اختصاص داده نمی شود و احتمالاً فقدان مهارت های تخصصی ویژه در زمینه بازاریابی الکترونیکی وجود دارد که پاسخگویی به تهدیدات رقابتی را بطور موثر دشوار می کند.
۸- از طریق کپی کردن ، وقت خود را تلف می کنید
حتی اگر منبع کافی داشته باشید ممکن است هدر رود. این به خصوص در شرکتهای بزرگتر است که در آن شما بخشهای مختلفی از سازمان بازاریابی را میبینید که ابزارهای متفاوتی را میخرند و یا از آژانسهای مختلف برای انجام وظایف بازاریابی آنلاین مشابه استفاده میکنند.
۹. به اندازه کافی چابک نیستید که بتوانید در بازار پیشروی کنید
اگر به برندهای برتر آنلاین مانند Amazon ، Dell ، Google ، Tesco ، Zappos نگاهی بیندازید ، همه آنها پویا هستند – و رویکردهای جدیدی را برای به دست آوردن یا حفظ مخاطبان آنلاین خود امتحان می کنند.
۱۰. در حال بهینه سازی نیستید
هر شرکتی که دارای وب سایت باشد دارای تجزیه و تحلیل خواهد بود. اما بسیاری از مدیران ارشد مطمین نیستند که تیم آنها زمان کافی برای بررسی و اقدام بر روی آنها را داشته باشد. زمانی که یک استراتژی به شما این امکان را میدهد که اصول اولیه را درست کنید، پس میتوانید به بهبود مستمر جنبههای کلیدی مانند بازاریابی جستجو، تجربه کاربر سایت، ایمیل و بازاریابی رسانهای اجتماعی برسید.
جمع بندی
خب این ۱۰ مشکلی بودکه می توان با یک استراتژی خوب از آن ها اجتناب کرد.
خبر خوب این است که دلایل قدرتمندی برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال و تبدیل بازاریابی شما وجود دارد که میتوانید از آنها برای متقاعد کردن همکاران و مشتریان خود استفاده کنید. همچنین تجربیات زیادی وجود دارد که نشان می دهد چگونه سایر تجارتها با موفقیت بازاریابی دیجیتال را در فعالیتهای خود ادغام کردهاند، همان طور که در طرحهای دیجیتال، الگوها و بهترین اقدامات در استراتژی بازاریابی دیجیتالی ما توضیح داده شدهاست.
نظرات خود را با کسینوس در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید