آموزش ماژول os پایتون – قسمت اول

در این آموزش شما یاد می گیرید که چگونه دایرکتوری ها را ایجاد و حذف نمایید و همچنین نام فایل ها و دایرکتوری ها را تغییر بدهید و در کل چگونه از قابلیت های سیستم عامل خود در اسکریپت های پایتون استفاده نمایید

ماژول os در پایتون برخی از قابلیت های سیستم عامل برای شما فراهم می کند مثلا ایجاد پوشه یا حذف فایل و … .

در این آموزش قصد دارم مهم ترین متدهای این ماژول را به شما آموزش بدهم ولی در کنار این ماژول از ماژول های زیر  هم استفاده می کنم تا بتوان اسکریپت های بهتری نوشت :  send2trash – subprocess – glob – tempfile – pathlib

در این آموزش من از نسحه ۳.۶.۷ پایتون استفاده میکنم. در تمامی مثال های استفاده شده در این آموزش (به جز مثال هایی که مربوط به انواع روش استفاده از یک متد می باشد)  خط آخر (در برخی مثال ها چند خط آخر) خروجی کد اجرا شده در خط های بالاتر می باشد تا خواننده عزیز یک نمونه از خروجی کد را ببیند تا با خروجی خود جهت اطمینان مقایسه کند.

 

()os.uname

اطلاعات مشخصات سیستم عامل را نشان می دهد (خروجی این متد در پایتون ۲ و ۳ اندکی متفاوت می باشد). خروجی این دستور در پایتون ۳ به شرح زیر می باشد:

sysname : نام سیستم عامل را نشان می دهد

nodename : نام هاست ماشین را نشان می دهد

release : نسخه هسته را نشان می دهد

version : نسخه سیستم عامل را نشان می دهد

machine : معماری سیستم را نشان می دهد

اگر می خواهید مثلا فقط نام سیستم عامل نشان داده بشود باید نوشت

 

‫‪os.getuid()

یوزر آی دی پروسه فعلی را نشان می دهد

 

()os.getgid

آی دی گروه پروسه فعلی را نشان می دهد

 

()os.getpid

آی دی پروسه فعلی را نشان می دهد

 

()os.getlogin

نام کاربری که به سیستم لاگین کرده است را نشان می دهد

 

()os.getcwd

آدرس مسیر جاری را نشان می دهد

 

()os.chdir

برای تغییر مسیر از این متد استفاده می شود

در مثال بالا در خط اول آدرس محلی که قرار است برویم را در متغییر path ذخیره کرده ایم، در خط دوم مسیر را تغییر می دهیم و در خط سوم مسیر فعلی را چاپ می کنیم.

برای رفتن به دایرکتوری قبلی نیاز به نوشتن آدرس کامل آن نیست و می توان یه یکی از دو روش زیر عمل نمود:

فقط ذکر این نکته را لازم می دانم که به ازای هر بار نوشتن /.. هر دفعه یک دایرکتوری عقب رفته مثلا /../.. باعث شده دو دایرکتوری به عقب برگشته.

 

()os.listdir

این متد لیستی از محتویات دایرکتوری را نشان می دهد. در زمان استفاده از این متد اگر آرگومان این متد (منظور از آرگومان  آدرس دایرکتوری مورد نظر برای نشان دادن محتویات می باشد) ذکر نشود محتویات دایرکتوری فعلی را نشان می دهد. همچنین این متد محتویات زیر دایرکتوری ها را نشان نمی دهد که برای دیدن محتویات زیر دایرکتوری ها باید از متد walk استفاده نمود که در ادامه به بررسی متد walk خواهم پرداخت.

همانطور که گفتم در صورت ذکر نکردن آرگومان محتویات دایرکتوری فعلی که هستیم را نشان می دهد. مثال زیر انواع روش های نشان دادن محتویات دایرکتوری فعلی را با این متد نشان می دهد:

شما می توانید این متد را با حلقه هم استفاده کنید به صورت زیر:

برای دیدن محتویات دایرکتوری های قبلی نیاز به نوشتن آدرس کامل نیست و می توان از ‘/..’ یا os.pardir به عنوان آرگومان این متد استفاده نمود.

 

()os.walk

این متد محتویات دایرکتوری مشخص شده و زیر دایرکتوری های آن را نشان می دهد. این متد یک Generator هستش که یک تاپل را yield می کند با سه مقدار dirpath, dirnames, filenames که به صورت زیر استفاده می شود:

در کد بالا dirpath که از نوع رشته می باشد مربوط به مسیر جاری که محتویان آن در حال نشان دادن می باشد بوده، dirnames که از نوع لیست می باشد مربوط به زیر دایرکتوری های می باشد که آن ها را در هر دایرکتوری نشان میده و filenames هم مربوط به نام فایل های موجود در هر دایرکتوری می باشد.

نکته : شما می توانید به جای dirpath, dirnames, filenames هر نام دیگری که میخواهید انتخاب کنید.

 

اما این پایان آموزش این ماژول کاربردی نیست و منتظر ادامه آموزش این ماژول باشید.

باتشکر

1 دنبال این می گردید “آموزش ماژول os پایتون – قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *